חכמים - כרך ב - בנימין לאו
חורבן בית המקדש השני חִייב שינוי כיוון. כשלון המרד הגדול והיעדרו של בית מקדש הכתיבו תנאים חדשים להתפתחות היהדות. רבן יוחנן בן זכאי הוביל את המנהיגות ליבנה והחל במפעל אדיר של שיקום היהדות דרך היצירה של בית המילה. מעתה, יבנה תהפוך לסמל של מתינות, השלמה עם הגורל וויתור על חירות מדינית.אזור רוח יבנה לא שרדה לאורך זמן. מעל חמישים שנה הייתה הרוח הלאומית גנוזה, אבל הציפייה המשיכה המשיכה להתקיים במעמקי התודעה. האנרגיות המשיחיות חיכו לשעת כושר שלא בוששה לבוא. בניצוחו של רבי עקיבא, מענקי התקופה, נסחף העם למרד ברומאים וראה בבר כוכבא משיח. האם כל חכמי ישראל חשבו כך? על פי הספר שלפנינו, כנראה שלא.ספר זה מקיף את התקופה שלאחר חורבן בית המקדש ועד אחרי מרד בר כוכבא. בחלקם הראשון של הספר סוקר את בית המסלול של יבנה והדרכים לדבר בביססו חכמי המשנה את חיי הדת ללא מקדש.
חכמים - כרך ב '
בנימין לאו