הספר נתיבות שלום חנוכה- מהדורה מיוחדת המרכזת את מאמרי חנוכה. פרשנות חסידית על חג החנוכה בשפה רהוטה ומובנת בסגנונו המיוחד של האדמו"ר מסלונים.
אודות סדרת הספרים נתיבות שלום
נתיבות שלום היא סדרת ספרים שכתב הרב שלום נח ברזובסקי, מאדמו"רי סלונים. חמישה כרכים מתוך הסדרה כוללים פרשנות חסידית על חמישה חומשי תורה, כרך אחד על יסודות היהדות באור החסידות וכרך אחד על חגים ומועדים. אליהם נוספו חוברות של שיחותיו בנושאים שונים (חנוכה, פורים, השואה, פרקי אבות, שובבי"ם, הכנה לחתונה- חכמה יבנה בית, חינוך, פסח ועוד). בשנת תשע"ג יצא כרך נוסף ובו שיחות מכינוסים בשם "נתיבות שלום - דברי שלום ואמת", בשנת תשע"ד יצא כרך נוסף ובו אסופת מכתבים שכתב לתלמידיו, מסודרים לפי נושאים, בשם "נתיבות שלום - מכתבי קודש".
הספרים על התורה נערכו על פי דברי תורתו בטיש כאדמו"ר, ושני הכרכים על עבודת ה' ומועדים מבוססים על סיכומי תלמידים משיחותיו כראש ישיבה בשנים תש"ב-תשמ"ב (שקודם לכן היו נפוצים בחסידות בצילומי סטנסיל). הכרכים יצאו בשנים תשמ"ה-תשנ"ה. עד לפטירתו בחודש אב תש"ס פעל מכון "אמת ואמונה" שהוציא חוברות נוספות לפי נושאים. לאחר פטירתו הוציא המכון חוברות ובהן מכתבי הדרכה שבהם ענה לשואלים, גם הן לפי נושאים.
הספר התקבל בחוגים שונים וזכה לפופולריות, בין היתר בשל העברית הרהוטה שבו, לעומת רוב ספרי החסידות הכתובים בעברית קשה יותר ודורשים ידע מוקדם רחב יותר.
החוברת על השואה ("ההרוגה עליך") יצאה לאור באנגלית בתש"ס (2000), שנת פטירתו. בתשס"ב יצא באנגלית גם ספרו 'בנתיבי חינוך'.
בספריו הוא מרבה לדבר על אמונה ושבת.
אודות האדמו"ר מסלונים- הרב שלום נח ברזובסקי
[הרב רונן תמיר, מתוך אתר מכון מאיר]
האדמו"ר מסלונים נולד בשנת תרע"א בבלארוס. בשנת תרצ"ה עלה לארץ במצוותו של רבו האדמו"ר הקודם מסלונים, רבי אריה ויינברג, בעל "בית אברהם", והתיישב בטבריה.
בשנת תש"ב, לאחר שהגיעו הידיעות המרות על השואה האיומה שהכחידה כמעט את כל חסידות סלונים, אמר: "אם אין בידינו להציל את הגופים, הבה נציל את הרוח". הוא הקים בירושלים את ישיבת "בית אברהם" ע"ש רבו, ובמשך עשרות רבות של שנים עמל בשיקום הריסותיה ובנייתה מחדש של החסידות המפוארת לבית סלונים. עוד בהיותו ראש הישיבה, עסק האדמו"ר בעיצוב אישיותם הרוחנית של תלמידיו. במסירות נפש עצומה שקד הרבי בבניין העולם הרוחני של כל תלמיד ותלמיד. התלמידים, שכמעט לא נסעו לביתם, היו סמוכים על שולחנו של הרב ומוארים מתורתו, מעשיו והנהגותיו. בשנת ה'תשמ"א, עוד בחיי חותנו בעל "ברכת אברהם", הוכתר רבי שלום נח ברזובסקי כאדמו"ר, דבר נדיר ביותר בקהילות החסידים. הוא כיהן בתפקיד זה כעשרים שנה עד להסתלקותו.
חיבה עצומה רחש האדמו"ר לארץ ישראל, ממנה לא יצא מאז עלייתו ולו פעם אחת. כאשר חלה בשחפת המליצו לו הרופאים להתרפא בשוויץ, אך הוא סירב בתוקף וטען שאיננו מסוגל להיפרד מארץ חמדה. וכך הוא כותב: "הכח לזכות לבחינת ירושת הארץ, לקבל קדושתה של ארץ ישראל- הוא ע"י האמונה בהנהגה העל- טבעית. וכל המדרגות של ארץ ישראל הם בבחינת מעל הטבע, כמו שכתב הכוזרי כי בארץ ישראל מאיר אור האלוקות המאיר לישראל בתורה ובעבודה ובכל המדרגות הרוחניות... וזהו מה שהתורה מעידה טובה הארץ מאד מאד, שמושג 'טוב' בתורה אינו שיש שם דברים ערֵבים, אלא הכוונה לתכלית הטוב, שיהודי יהיה דבוק בהשי"ת, שהוא תכלית הבריאה, וזהו 'טובה הארץ מאד מאד'- שארץ ישראל היא מקור הטוב".
לאחר מלחמת ששת הימים, נשא האדמו"ר דברים נכוחים אודות גודל השעה: "אשרינו מה טוב חלקנו בשעה הגדולה הזאת, ששוב האיר לנו הקב"ה בהארת פנים וגילויים שלא זכה שום דור, והוחזר לנו מקום מקדשנו, מקום שלא זזה השכינה משם. האושר והתענוג הכי גדול שיהודי מרגיש בעולמו הוא בשעה שמרגיש בקרבת אלוקותו יתברך. והמקום המסוגל ביותר לזה הוא הכותל המערבי... ואילו פינו מלא שירה כים אין אנחנו מספיקין וכו'. מאת ה' הייתה זאת היא נפלאת בעינינו". האדמו"ר לא ראה בעין יפה נסיעה לכותל אגב נסיעה למקום אחר. הוא היה מקפיד ללכת אל הכותל בלבושו החגיגי ביותר, משום "הקבלת פני מלך", ופעם כשהציעו לו בחזרה מקבר רחל להיכנס גם לכותל, השיב: "לכותל לא לנוסעים כבדרך אגב, לכותל צריכים נסיעה מיוחדת".
בז' באב התש"ס, הסתלק מעמנו האדמו"ר רבי שלום נח ברזובסקי, בעל "נתיבות שלום". זכותו תגן עלינו, אמן.
נתיבות שלום - קישורים נוספים
- לצפייה במהדורות אינטרנט של ספרי נתיבות שלום באתר היברובוקס - לחץ כאן
- סרטון על האדמו"ר מסלונים: