מעולה והמשובח שבאגדה ... הוא חלק הנצחי שבתוכה, בלי לו גניזה עולמית, אלא עובר ... מדור לדור ומאבות לבנים ". (ביאליק ורבניצקי, מתוך ההקדמה)
האגדה היא יצירה קלאסית של תרבות העם ומורשתו. דורות רבות שיקעו בהן הכוח יצירתם המחשבה ואת עושר רוחם, דורות רבות טיפלו בבניינה ובשכלולה, עד שנעשתה לא עולם עולם ומלואו רוחש חיים, רחב אופקים, מלא חן, אדיר בחוכמה וניחן בעוצמת ביטוי חד -פעמית, אנושית, מוסלמית ולשונאית כאחד - יצירה מקורית חוץ דוגמתה בתרבויות אחרות. באגדה נכללים סיפורי מעשים ושיחות, תיאורים ממשיים ודמינות, טרגדיות ומעשי גבורה, דרשות ואמרות, משלים וחידודים, דברי פיוט וגוזמאות, דברי הבאי ודברי בדיחות, לשון חוכמה וחידות - מעיין יוצא נדלה של חוכמה, הווה והנא. האגדה הרבה הרבה מהשקפות העם על גורלו וייעודו, דעות חכמיו ומנהיגיו על קנייני האומה ודרכה, על חיי עולם וחיי שעות, על מאורעות שהיו ושעתידים לקרות, על חיי יום־יום ודאגות שלהם מול השאלות הנצחיות, על מלכות הארץ ומלכות השמים. אין לי הרבה דברים הדמיון להעלות והאגדה לא עסקה בו בכלל.
חיים נחמן ביאליק ויהושע חנא רבניצקי ערכו את הספר האגדה מתוך מטרה להנגיש את האגדה לציבור הרחב, והצליחו לשמר בו את כל היסודות שעשאוהו לנצחי - החמימות הפנימיות, הציוריות שלי מהוונת, הצמצום והחריפות שבלשון חכמים וכוח הדמיון העממי. מידע ומרהיב עין, ועוד פירוש רחב, מעשה על ידי פרופ' אביגדור שנאן, הבא לא אפשרי גם לקוראים בני המאה העשרים ואחת לעמוד על משמעותם של דברי הקדמות ולינות מחוכמתם, מיופיים ומן הטבע והחן שהם מקרינים.
ספר האגדה-עם פירוש של אביגדור שנאן